De første råudkast til fagplanerne er udgivet og klar til at blive afprøvet på skoler over hele landet. Nogle skoler er allerede i gang med at afprøve og indsamle erfaringer, mens andre stadig planlægger, hvordan de vil gribe afprøvningen an.
Uanset hvor I befinder jer, er der nogle forhold, I som skole og ledelse kan have fokus på i arbejdet med afprøvningen af fagplanerne.
For det første er det vigtigt, at I planlægger jeres lokale afprøvning, så den giver mening i jeres kontekst. Afprøvningen bliver mest udbytterig, når den tænkes ind i skolens eksisterende samarbejdsfora og udviklingsarbejde. Det kan fx ske på teammøder, i fagudvalg eller på fælles pædagogiske dage, hvor lærerne deler erfaringer og drøfter, hvordan fagplanerne kan fungere i praksis.
For det andet spiller ledelsen en vigtig rolle i at støtte op om afprøvningen og skabe rammer og tid for lærernes arbejde med fagplanerne. Når ledelsen understøtter lærernes afprøvning, styrker det både kvaliteten af den feedback, der sendes til fagudvalgene, og skolens eget faglige samarbejde.
”Vi håber, at afprøvningerne kan bidrage til at inspirere det arbejde, der allerede foregår på skolerne med at udvikle undervisningen i fagene – og ikke blot bliver en enkeltstående opgave for den enkelte lærer. Når ledelsen for eksempel er med til at planlægge det møde, hvor lærerne giver feedback på de aktuelle udkast til fagplanerne, kan det samtidig blive en god anledning til at drøfte skolens undervisning i fag som matematik eller historie”, siger Lise Tingleff Nielsen, forperson for rådgivningsgruppen for fagplanerne.
Afprøvningen er derfor også en anledning til at understøtte det arbejde i og omkring undervisningen i fagene, som man allerede har prioriteret på skolen.
Sidste chance for at give feedback på de første råudkast til fagplanerne er fredag d. 14. november.