Om afprøvningen af fagplaner

 

Afprøvningen af fagplanerne har to overordnede formål:

  • At skoler afprøver og kvalificerer udviklingen af de nye fagplaner i Fagfornyelsen.
  • At skoler gør sig erfaringer med intentionerne i fagplanerne og bidrager til anvendelse og udbredelse af Fagfornyelsen på alle landets skoler

Her på siden kan du læse mere om tidsplanen og aktiviteter i afprøvningsprogrammet.

Folkeskolens læreplaner skal fornyes og gøres mere enkle

I Fagfornyelsen skal folkeskolens læreplaner (nuværende Fælles Mål) fornyes og gøres mere enkle. De nye læreplaner hedder folkeskolens fagplaner og træder i kraft i skoleåret 2027/2028.

Fagplanerne bliver udarbejdet af en række fagudvalg, der løbende inddrager praktikere fra skoleverdenen til at afprøve og kvalificere udkast til fagplanerne i praksis.

 

Afprøvningen forløber i to rul i perioden 2025-2027

Afprøvningen skydes i gang med et virtuelt kick-off-arrangement for skoleledere, lærere og kommunale repræsentanter, som deltager i udviklingsprogrammet for afprøvning af fagplaner.

De virtuelle kick-off arrangementer afholdes på tre datoer i slutningen af august, og I kan frit vælge jer ind på et af arrangementerne. Datoerne for kick-off er: 

  • 19. august
  • 27. august
  • 28. august

I efteråret 2025 tager vi hul på det første rul for afprøvning af udkast til de nye fagplaner. Første tul handler om fagplanerne som produkt og der fokuseres på fagplanernes indhold, omfang, sprog og anvendelighed.

Deltagende lærere, ledere og kommunale repræsentanter inviteres med til regionale afprøvningsworkshops. Her indsamles feedback og input til fagudvalgenes videre arbejde med fagplanerne. I halen på de regionale workshops går skolerne i gang med egne afprøvninger med fokus på afprøvning i egen skolekontekst.

I foråret og sommeren 2026 fortsætter vi med andet rul for afprøvning af udkast til fagplaner. Andet rul handler om fagplanernes intentioner, dvs. i hvilken grad fagplanerne understøtter arbejdet med en undervisning, der inviterer til:

  • faglig fordybelse.
  • praksisorienteret og virkelighedsnær undervisning.
  • elevinddragelse.
  • forskellige faglige og sociale fællesskaber

Herudover vil der være fokus på i hvilken grad fagplanerne understøtter arbejdet med: teknologiforståelse, bevægelse og specialundervisning.

I tråd med første rul inviteres deltagende lærere, ledere og kommunale repræsentanter med til regionale workshops og fortsætter afprøvninger i egen skolekontekst.

Undervejs i begge afprøvningsrul inviteres lærere, ledere og kommunale repræsentanter med til tema-webinarer, der giver inspiration til afprøvningen og idéer til undervisningen i arbejdet med intentionerne bag fagplanerne.

Ofte stillede spørgsmål

Her har vi samlet svar på en række af de oftest stillede spørgsmål. Hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål her eller i vores informationsfolder, er du altid velkommen til at kontakte os.

Udviklingsprogrammet omhandler afprøvning af fagplaner, som er bindende for folkeskolerne. Det er derfor kun folkeskoler, der kan tilmelde sig selve programmet og deltage i kick-off-arrangement og regionale workshops.

Som privat- eller friskole er I meget velkomne til at arbejde lokalt og selvstændigt med udkast til fagplanerne samt give feedback på dem til fagudvalgene.

Alle udkast til de nye fagplaner samt understøttende materiale vil blive tilgængelige på fagplaner.dk som inspiration til alle landets skoler.

Det er op til skolerne selv at vælge de lærere, der skal deltage i afprøvningen af de tilmeldte fag, og vi stiller ikke krav om minimumsantal for lærerdeltagelse inden for et fag.

Det er op til den enkelte skole, om man vil stille med en eller flere lærere pr fag i programmets fastlagte aktiviteter, såsom kick-off-arrangement og regionale workshops.

Vi anbefaler, at der som en del af egne afprøvninger på skolen er mere end én lærer pr fag, som engagerer sig i afprøvningen, bl.a. med henblik på at sikre sparring og motivation hos de deltagende lærere. Det kan fx være, at man som led i afprøvningerne drøfter udkast til fagplanerne i et fagteam, et årgangsteam eller blandt vejledere eller andre lærere med en særlig interesse inden for det/de pågældende fag, man har tilmeldt sig.

Den samme lærer kan godt deltage i afprøvningen af flere fagplaner.

På de regionale workshops kan programmerne for de enkelte fagplaner dog overlappe. Vi anbefaler derfor, at der på de regionale workshops deltager minimum én lærer pr. fag, så I har mulighed for at deltage i workshopprogrammet for alle de tilmeldte fag.

Gennem programmet får I som kommune indsigt i Fagfornyelsen, herunder intentionerne bag de nye fagplaner, evt. med udgangspunkt i et specifikt strategisk fokus, som kan spille ind i andre kommunale dagsordener. I får også mulighed for at bidrage til samt understøtte skolernes arbejde med afprøvningerne.

Hvis I tilmelder jer som kommune, bliver I inviteret med til programmets fastlagte aktiviteter, såsom kick-off og regionale workshops. Det er op til den enkelte kommune at bestemme i hvilket omfang, man ønsker at være involveret i programmet. Det kan fx være, at man som kommune ønsker at etablere netværk mhp. sparring på tværs af skolerne for de lærere, der er involveret i afprøvningerne eller sætte fokus på et eller flere fag på tværs af skoler.

Hvis I ønsker at deltage som kommune, er det vores anbefaling, at I tilmelder flere skoler og indgår som tovholder for skolernes deltagelse, fx ved at koordinere arbejdet med afprøvningerne og sende information og inspirationsmateriale ud til skolerne. Vi anbefaler ligeledes, at I deltager med en kommunal repræsentant ved programmets fastlagte aktiviteter (bl.a. kick-off og regionale workshops).

Hvis skolerne tilmelder sig individuelt er det i højere grad op til skolerne selv at gennemføre afprøvningerne.

Fagfornyelsen vedrører hele folkeskolen og dermed også 10. klasse.

Udviklingsprogrammet for afprøvning af fagplaner afprøver i 2025 råudkast til fagplaner for børnehaveklassen til 9. klasse. Der vil ikke være udarbejdet råudkast til fagplaner for 10. klasse til afprøvning i 2025, hvorfor skoler ikke alene kan tilmelde sig til programmet med 10. klasse.

Udkast til fagplaner og de understøttende materialer, der udvikles som led i udviklingsprogrammet, vil blive offentligt tilgængelige via fagplaner.dk. Dermed kan alle skoler fra efteråret 2025 arbejde med at omsætte intentionerne i Fagfornyelsen, fx den didaktiske treklang, i lokal undervisning, også i 10. klasse. Udkast til fagplaner i de fag, der dækker både 9. og 10. klasse, kan inspirere arbejdet med Fagfornyelsen i 10. klasse.

Hvem er med?

Der er mange parter involveret i at udvikle de nye fagplaner. Her kan du læse om hvem der blandt andet er involveret og gør hvad.

Børne- og Undervisningsministeriet står bag Fagfornyelsen som helhed og koordinerer samarbejder og indsatser på tværs af den samlede Fagfornyelse.

EVA gennemfører udviklingsprogrammet for afprøvningen af fagplanerne og står blandt andet for at sikre tilbageløb til fagudvalg pba. af skolernes feedback, herunder lærere, skoleledere, elever og forvaltning, som løbende skal kvalificere fagudvalgenes arbejde.

Fagudvalgene står for at udarbejde de nye fagplaner. Fagudvalgene består af lærere, samt fag- og videnspersoner, der er udpeget på baggrund af deres viden om og erfaring med faget og undervisningen i folkeskolen. Fagudvalgenes arbejde skal blandt andet kvalificeres af de skoler og kommuner, der deltager programmet for afprøvningen af fagplanerne.

De op til 100 folkeskoler i programmet, herunder lærere, ledere, elever og kommunale forvaltninger, spiller hovedrollen i at afprøve og kvalificere fagplanerne. De bidrager aktivt til selve afprøvningen og kommer løbende med feedback med henblik på at kvalificere fagudvalgenes arbejde.

Folkeskolens parter i Sammen om Skolen (Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, Kommunernes Landsforening, Børne- og kulturchefforeningen, Danske Skoleelever og Skole og Forældre) bidrager blandt andet med viden om, hvordan skoler og kommuner motiveres i selve afprøvningen af fagplanerne og indgår løbende som aktiv medspiller i programmet for afprøvning af fagplaner.

Undervisere med særlig didaktisk ekspertise inden for fagene bidrager med fagdidaktisk bistand i forbindelse med afprøvning af de enkelte fagplaner.